Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łosiu
Szkoła Podstawowa, Przedszkole w Łosiu

Przedszkole

Napisany 26-03-2020 13:50:00

Szanowni Rodzice

W związku z zaistniałą  sytuacją  każdego dnia będziemy umieszczać na naszej stronie internetowej  różnego rodzaju formy aktywności dla wszystkich dzieci. Są to propozycje zgodne z Podstawą Programową  Wychowania Przedszkolnego. Wszystkie materiały  zamieszczone przez nas  nie są pracą domową dla dzieci lecz są to propozycje uatrakcyjnienia spędzanie tego trudnego czasu  w domowym zaciszu.

Zachęcamy do założenia  „Teczki Przedszkolaka” na prace wykonane przez dziecko.

Po powrocie do przedszkola  zorganizujemy wystawę i będziemy się dzielili spostrzeżeniami z wykonanych prac.

Pozdrawiamy  Przedszkolaki i życzymy wszystkim zdrowia i do zobaczenia.

Polecamy również strony:

pisupisu.pl

http://www.gov.pl/ zdalnelekcje

KONKURS PLASTYCZNY DLA PRZEDSZKOLAKÓW

ZACHĘCAMY GORĄCO WSZYSTKIE PRZEDSZKOLAKI WRAZ Z RODZICAMI DO UDZIAŁU W KONKURSIE.

Można z dzieckiem obejrzeć film: https://www.youtube.com/watch?v=GhLVufOoI4o

Grupa młodsza

Temat: Wielkanocne symbole. 09 kwiecień 2020r.

Propozycja zabaw:

Temat: Wielkanocny stół. 08 kwiecień 2020r.

Propozycja zabaw: Wielkanocny stół.

Temat: Pisanki. 07.04.2020r.

Temat: Przysmaki wielkanocne. 06 kwiecień 2020r.

Propozycja dla tych którzy chcą poćwiczyć rysowanie: https://www.youtube.com/watch?v=zvgBz6smtS8

Temat: W koronach drzew 03 kwiecień 2020r.

Temat: Ptasie domy, ptasie przysmaki. 02 kwiecień 2020r.

Proponuje obejrzenie filmu: https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

Propozycje strony internetowej: https://eduzabawy.com/karty_pracy/

Temat: Ptasie gniazda. 01 kwiecień 2020r.

Propozycja strony internetowej: https://mojedziecikreatywnie.pl/page/2/

Temat: Z wizytą u bocianów. 31 marzec 2020

Temat: Witamy ptaki. 30 marzec 2020r.

1.  Na początek zachęcam rodziców do wyszukania z dziećmi w domowej biblioteczce książeczek, albumów przyrodniczych o ptakach. Czytamy dziecku książeczki o dowolnej porze dnia np. po obiedzie, na dobranoc.

2. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica pt. „Ptasia narada”. Barbary Szelągowskiej

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

 • Rozmowa na temat opowiadania.

 Rodzic  zadaje pytania: − Od kogo ptaki dostały list? − Czego się z niego dowiedziały? − Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

Rodzic wymienia nazwy ptaków; dziecko dzieli nazwy na sylaby i wyklaskuje np..sko-wro-nek, ( zadanie dla dzieci 4,5 letnich).

3.Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przenieś jajko.

 Rodzic  wyznacza linię startu. Dziecko otrzymuje łyżkę, na łyżce rodzic układa piłeczkę – jajko. Dzieci idą z jajkiem na łyżce do pachołka-mety np. z butelki plastikowej. Dzieci  starają się, aby jajko nie spadło z łyżki. Jeśli jajko spadnie, podnoszą piłeczkę, kładą na łyżce i kontynuują zabawę.

4.Drodzy Rodzice ruch to bardzo ważna sprawa zachęcam Was dzisiaj do ćwiczeń wspólnie z dziećmi  metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

1.Rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni

  • dzieci z rodzicami w parze witają się kolanem, dłonią, stopą, brzuchem, uchem itp.
  •  „Foteliki” – w parach rodzic obejmuje dziecko i kołysze je na boki, lub jak fotel bujany – w przód i w tył (muzyka  – kołysanka)

2. Ćwiczenia oparte na relacji „z”.

  •  „Mumia” – turlanie z boku na bok dziecka (zmiana ról);
  •  „Przeszkoda” – leżenie przodem, nogi i ręce szeroko rozłożone, ostrożne obchodzenie osoby leżącej w pozycji pionowej (zmiana ról);
  •  „Prowadzenie” – dziecko zamyka oczy i jest oprowadzane przez rodzica

3. Ćwiczenia oparte na relacji „przeciwko”.

  •  „Skała” – siad skulny, plecami do siebie, przepychanie plecami osoby stawiającej opór (skały);
  • „Odklejanie” – leżenie przodem (przyklejanie się do podłogi), odrywanie odklejanie od podłogi po kolei ręki, nogi itd. (zmiana ról);
  •  „Paczka” – siad skulny, skrzyżowanie rąk (pozycja paczki, stawiamy opór), druga osoba „rozpakowuje paczkę” – otwiera ręce, nogi (zmiana ról);

4. Ćwiczenie twórcze

  •  Taniec – przy muzyce tańczą same dłonie, ręce, stopy, nogi.

ZACHĘCAM WSZYSTKIE PRZEDSZKOLACZKI DO OBEJRZENIA FILMU JEŻELI TO MOŻLIWE.😊

Temat: Wszystko rośnie. 27 marzec 2020

W dniu dzisiejszym razem z Panią Wiosną witamy Was piosenką

 Propozycja  zabaw grupa młodsza Oznaki wiosny na dzień  26.03.2020r.

1.Ćwiczenie oddechowe – Wiosenne kwiaty.

Odtwarzacz CD, nagranie dowolnej  piosenki. Dzieci maszerują w dowolnych kierunkach w rytmie piosenki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się. Nabierają powietrze nosem, unoszą ręce w górę. Wypuszczają powietrze, opuszczając ręce powoli w dół, równocześnie wymawiają nazwę wybranego  wiosennego kwiatka: żonkil, krokus, tulipan.

2. Oznaki zimy, oznaki wiosny – Rodzic rozmawia z dzieckiem na ten temat na  podstawie obserwacji przyrody. Zachęca dziecko do budowania poprawnych wypowiedzi na dany temat.  

3. Zabawa ruchowa – Znak wiosny.

Dzieci biegają na palcach w ustalonym kierunku, zgodnie z rytmem wygrywanym dowolnym instrumencie. Podczas pauzy dzieci wykonują ruchy według instrukcji , np. kropla wody- kucają i pukają opuszkami palców w podłogę, trawa- unoszą ręce w górę i poruszają palcami dłoni, przebiśnieg- kucają, powoli wspinają się na palce, powoli unoszą dłonie w górę, bocian- chodzą  z wysokim unoszeniem kolan, prostują ręce, uderzają dłonią o dłoń i wypowiadają sylaby: kle, kle, skowronek biegają  w jednym kierunku i poruszają rękami jak ptak skrzydłami.

4.Wiosenny masażyk – ćwiczenie o charakterze relaksacyjnym.

 Rodzic  recytuje wierszyk, którego treść  dziecko obrazuje na plecach rodzeństwa lub rodzica siedzącego przed nim – wykonuje masaż.

 Dzieci:

Zaświeciło słoneczko, wykonują posuwiste okrężne ruchy na środku pleców dziecka,ziemię powietrze ogrzewa, rozwartymi dłońmi wykonują faliste ruchy od lewej strony do prawej, budzą się kwiaty, inne rośliny, opuszkami palców rysują kontury kwiatów, pięknie kwitną drzewa. całą powierzchnią lewej dłoni i prawej dłoni wędrują z góry do dołu pleców, rysując pień drzewa, cieszą się zwierzęta: delikatnie uderzają pięściami, niedźwiadki, lisy, zające, naciskają całymi dłońmi, naśladując kroki niedźwiedzia, delikatnie uderzają opuszkami palców wskazujących, naśladując bieg lisa, delikatnie uderzają opuszkami wszystkich palców, naśladując skoki zająca, wszystko się zieleni delikatnie, ruchem pulsacyjnym, uciskają ramiona, w lesie i na łące, wykonują ruchy okrężne całą powierzchnią dłoni, a my idziemy na spacer, palcami wskazującymi obu rąk rysują ścieżkę, wesoło biegamy, skaczemy, klepią dłońmi ramiona, a kiedy wrócimy do domu, stukają opuszkami palców wskazujących na przemian: lewą ręką i prawą ręką, malować wiosnę będziemy, przesuwają rozwarte dłonie w różnych kierunkach.

5.Propozycja pracy plastycznej. Kartka A4 złożona na połowę z jednej strony dziecko rysuje oznaki zimy, a z drugiej oznaki wiosny.

Propozycja stron internetowych dla wykorzystania przez rodziców:

www.krasnoludki.pl

www.edukacyjne-gry.pl/

www.superkid.pl

http://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole

Propozycja dla grupy młodszej dnia 25.03.2020r.

Temat:  W poszukiwaniu wiosny

1. Powitanie rymowanką. Dzieci powtarzają za rodzicem krótką rymowankę, a następnie wypowiadają ją w różnych pozycjach: stojąc, leżąc, kucając.

Już skończyła nam się zima, teraz wiosna się zaczyna.

2.  Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Leniwa cebulka.

Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek. Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki. – Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu. – Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek. – Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek. – Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną. Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre. – Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek. – Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek. – Ale moja była największa – dodał Olek. Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały. Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć. – Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża. Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego. Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami. – Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek! Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca. – To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny. – Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.

3. Rozmowa  z dzieckiem na temat opowiadania.

4. Zabawa ruchowa – Cebulki.  Dowolny instrument muzyczny.

 Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem: biegają, podskakują, maszerują. Na pauzę w grze kucają i rysują palcem wskazującym na dywanie małe kółka i duże kółka – cebulki. Powtarzamy  zabawę kilka razy. Dzieci za każdym razem rysują cebulki innym palcem, np.: kciukiem, palcem serdecznym.

Można z dzieckiem obserwować przyrodę za oknem w celu poszukiwania oznak wiosny.

4. Propozycja pracy plastycznej:

  • Wykonanie obrazków o tematyce wiosennej.
  • Można założyć z dzieckiem kącik wiosenny w kubeczku po jogurcie zasadzić cebulę, fasolę w ziemi lub w słoiczku z gazą i wodą .

Miłej zabawy.

Grupa starsza

Propozycje  zabaw   dla grupy starszaków  dnia  25.03.2020 r.

Temat: Wiosenne przebudzenie.

 1. Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej „Wiosna i moda.”

Pod koniec zimy wiosna wyjęła żurnali stosik.

 – W co mam się ubrać? – dumała – co w tym sezonie się nosi?

Założyć sukienkę w kropki? A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie i nie wyglądać niemodnie?

Torebkę wziąć czy koszyczek? Na szyję apaszkę cienką,

 na głowę – kapelusz z piórkiem  czy lepiej beret z antenką?

(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna? – pytali wszyscy wokół.

– Zaspała? Zapomniała? Nie będzie jej w tym roku?)

I przyszła w zielonych rajstopach, w powiewnej złocistej sukience

 i miała wianek z pierwiosnków,

 a w ręce trzymała kaczeńce.

Pachniała jak sklep z perfumami – wszak była calutka w kwiatach,

sypała płatkami jak deszczem – i tak już zostało do lata

2.   Rozmowa na temat wiersza.

 − Jaki problem miała wiosna?

 − W co postanowiła się ubrać?

− Jak wyglądała?

3. Wypowiadanie się dziecka na temat: Jakie kolory kojarzą się wam z wiosną? Dlaczego?

4.Zabawa w „Wiosennych detektywów”. Znajdźcie w domu przedmioty w kolorze zielonym.

Jeśli dziecko potrafi, policzcie je razem i spróbujcie pogrupować  według kategorii ( np. zabawki, ubrania, rośliny).

5. Zabawa słowna pod hasłem: Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?

6.Zachęcam dzieci do narysowania portretu pani Wiosny.

7.Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Bociany na łące.

 Dziecko jest bocianem. Chodzi po łące, wysoko unosząc kolana. Co pewien czas zatrzymuje się, staje na jednej nodze, wystawia złączone dłonie przed siebie, rytmicznie porusza nimi jak dziobem

 i powtarza: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

8. Zabawa dydaktyczna ” Jedzie pociąg naładowany towarami na literkę …. Ł „

Rodzic mówi ” Jedzie pociąg naładowany towarami na literkę Ł, a zadaniem dziecka jest wymienić nazwy  towarów  z podaną literą na początku, w środku lub  na   końcu.

Zabawę powtarzamy zmieniając  literę, na którą mają się zaczynać wyrazy..   

Do dzieła.

Propozycje zajęć w grupie starszej przedszkola w dniu 26 marca 2020r.

Temat: Wiosna na łące

  1. Zabawa słowna: „Szukamy rymów do wiosennych słów”. Rodzic wymienia słowa kojarzące się z wiosną, dziecko podaje rymy, np. wiosna- sosna, skowronek- dzwonek, sasanka- pisanka, krokus- hokus- pokus, itp.
  2. Rozwiązywanie zagadek o mieszkańcach łąki, np. Czerwone nogi i białe piórka, przed nim do wody żaby dają nurka (bocian). Że jest w ogródku, łatwo zgadniemy! Skrył się, lecz widać kopczyki ziemi (kret). Dźwięczy pod niebem jak srebrny dzwonek. Tak śpiewa mały, szary …. (skowronek)., itp.
  3. Rozmowa na temat zwierząt, które można spotkać na łące. Następnie z liter dziecko układa wyrazy: kret, motyl, bocian, skowronek.
  4. Zabawa matematyczna „Motyle i kwiaty” . Potrzebne będą liczmany, np. klocki.

Rodzic przedstawia dziecku sytuacje, np. Pewnego dnia na łące zakwitły 2 stokrotki. Następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?

Na łące rosło 8 stokrotek. Dzieci zerwały 4 stokrotki. Ile stokrotek zostało?

Nad łąką fruwały 4 motylki. Za chwilę przyleciało jeszcze 6 motyli. Ile było motyli na łące? Dziecko manipulując klockami ustala wyniki dodawania i odejmowania, w zakresie 10.

  • Zabawa ruchowa „Mieszkańcy łąki”. Rodzic ustala z dzieckiem sposób poruszania się zwierząt, np. żaba-skacze w przysiadzie, motyl- biega machając ramionami, bocian- maszeruje wysoko unosząc nogi. Na hasło podane przez rodzica dziecko zmienia sposób poruszania się.
  • Ćwiczenia w czytaniu prostych wyrazów. Rodzic układa z liter wyraz, np. motyl – dziecko odczytuje.
  • Lepienie z plasteliny żabki i bociana.

Propozycje zajęć w grupie starszej przedszkola w dniu 27.03.20r.

Temat: Poszukiwanie oznak wiosny

Podawanie atrybutów wiosny. Dziecko podaje atrybuty wiosny, rodzic zapisuje na kartce: Wiosna jest…Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina”

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Ozimina”.

Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie. – Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek. – To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną. – A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa… – Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach. – Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie. – Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku. Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach. – Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem? – Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami. – Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek. – Brawo! A znasz taki wierszyk? Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować: Szpak się spotkał ze skowronkiem. – Przyszła wiosna! Leć na łąkę! Czas na twoje ptasie trele, z tobą będzie nam weselej. – Drogi szpaku – rzekł skowronek – gardło całe mam czerwone, łykam syrop i pigułki, niech kukają więc kukułki. Kuku, kuku – wiosna śpiewa! Pąki rosną już na drzewach. Kuku, wiosna! Wiosna, kuku! Będzie radość do rozpuku! Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę. Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont. – Dziadku, to wygląda jak zielone morze! – To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz? – Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę? – Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody. – Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać. – Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie. – Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas. Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka. „To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek. W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik. – Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu. – A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków – Olek wręczył siostrze bazie. – Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho: – Chodź, pokażę ci robale… – Robale? Jakie robale? – Kwitnące. Wyrosły na drzewie. Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków. – Robaczywe drzewo. Nie boisz się? – Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna. A wiesz, co z niej wyrośnie? – Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek. – Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada. Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością. Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie. – A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada. – Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna. – Jak to? – Wiosna to wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.

Rozmowa na temat opowiadania. − Co to jest ozimina? − Gdzie poszli Olek z dziadkiem? − Jakie oznaki wiosny widzieli? − Co to są bazie-kotki? − Co robiła Ada?

Zabawa ruchowa „podglądamy przyrodę”- dziecko w leżeniu na brzuchu naśladuje obserwowanie przyrody przez lornetkę. Stara się podnieść łokcie tak, by nie dotykały podłogi.

Układanie puzzli o dowolnej tematyce

Propozycja zajęć dla grupy starszej przedszkola w dniu 30.03.20r.

Temat: Wiosenne powroty. Gdzie budować gniazdo?

  1. Rozmowa na temat ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną. W miarę możliwości rodzic pokazuje w Internecie zdjęcia ptaków oraz odtwarza ich głosy: skowronka, bociana, czajki, szpaka. Dziecko omawia wygląd ptaków-wskazuje podobieństwa i różnice. Następnie dziecko dzieli nazwy ptaków na sylaby oraz określa pierwszą głoskę w ich nazwach. Na podstawie zdjęcia bociana dziecko określa cechy ptaków (dziób, skrzydła, pióra, potrafią fruwać).
  2. Rodzic czyta opowiadanie Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

 – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy
zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwierk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. – Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie,…trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a bociany nie żałują mi kąta.

3. Porozmawiajcie na temat opowiadania:

– Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

-Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

-Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

-Co powiedział wróbel  na temat gniazd?

-Z czego ptaki budują gniazda?

4. Zabawa „Jestem bocianem” Dziecko słuchając opowiadania rodzica naśladuje ruchem i głosem bociana.

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz, niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

5. Wykonanie wydzieranki z kolorowego papieru „Bocian”. Dziecko wymienia części ciała bociana: tułów, szyja, głowa, ogon, nogi, skrzydła. Wyrywa z papieru poszczególne części i przykleja na kartce. Można dorysować słońce, chmury, trawę, itp.          Miłej zabawy!

Temat: Zadania o ptakach. 31 marzec 2020 r.

Temat : Zadania o ptakach.

1. Zabawa do słów rymowanki.

Raz, dwa, trzy, cztery stoję nieruchomo.
Pięć, sześć, siedem, osiem, kręcę lekko głową.
Dziewięć, dziesięć, jedenaście, macham ramionami.
A dwanaście i trzynaście, robię hula- hop biodrami.

Wypowiadając słowa rymowanki wykonujemy opisane czynności.

2. Zabawy matematyczne.

Do tej zabawy wykorzystujemy klamerki, guziki, klocki.

Dziecko wybiera sobie 10 np. klocków lub guzików. Rodzic podaje zadanie, a dziecko stara się je rozwiązać dokładając klocki lub je odkładając. Np.

Na drzewie siedziało 7 wróbli (dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3

wróble (dziecko dokłada jeszcze 3 klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Na drzewie było 8 gołębi ( dziecko układa przed sobą 8 klocków) . Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały ( odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?

W ten sposób dzieci rozwiązują podobne zadania.

6-latki układają działania 7+3=10, 8-8=0

3. Zabawa „Rysowanie i pisanie na plecach”

Potrzebne będą kartki, na których należy narysować proste rysunki ( domek, słońce, kwiatek), figury geometryczne ( koło, kwadrat, trójkąt, krzyżyk) itp. Kartki układamy obok siebie. Rodzić siada za dzieckiem i rysuje mu na plecach wybrany kształt. Dziecko musi odgadnąć co narysował rodzic i pokazać kartkę z tym kształtem. Jeśli dziecko odgadnie, zamieniacie się rolami. Jeśli nie, rodzic rysuj dalej. Można także na plecach pisać litery i cyfry.

4. Zabawy z rolkami po ręcznikach papierowych.

Proszę przygotować wygodny strój do ćwiczeń. Pamiętaj, aby podczas ćwiczeń zachować bezpieczeństwo. Miłej zabawy.

DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI

Dziecko staje w lekkim rozkroku. Chwyta rolkę za jej końce i wykonując skłon w przód, próbuje dotknąć rolką do podłogi (ćwiczenie powtarzamy 4 razy).

UTRZYMAJ ROLKĘ – Dziecko siedzi w siadzie prostym, umieszcza rolkę między stopami, ręce opiera za plecami na podłodze. Na sygnał unosi proste nogi do góry. Stara się, żeby rolka nie wypadła spomiędzy stóp (ćwiczenie powtarzamy 4 razy).

PRZEKŁADANIEC – Dziecko siedzi w siadzie prostym, trzyma rolkę w prawej dłoni. Unosi wyprostowaną prawą nogę i przekłada rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unosi wyprostowaną lewą nogę i przekłada rolkę pod kolanem do prawej ręki (ćwiczenie powtarzamy 4 razy).

TOCZYMY ROLKĘ – Dziecko siedzi na piętach. Dłonie opiera przed sobą na rolce. Na sygnał turla rolkę przed sobą i rozciągają się, pilnując, aby pośladki nie odrywały się od pięt (czynność powtarzamy 4 razy).

PATRZYMY PRZEZ LUNETĘ – Dziecko kładzie się na brzuchu. W rękach trzyma rolkę. Na sygnał odrywa ręce od podłogi i lekko unosząc tułów, patrzy przez rolkę jak przez lunetę (ćwiczenie powtarzamy 4 razy).

TURLANIE ROLKI STOPĄ – Dziecko stoi prosto. Kładzie prawą stopę na rolce i próbuje przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. To samo ćwiczenie wykonuje po zmianie nogi (ćwiczenie powtarzamy 5 razy każdą stopą).

DOWOLNE ZABAWY ROLKAMI – rodzic zachęca dziecko do wymyślenia i swobodnej zabawy rolką.

Propozycja strony internetowej do wykorzystania przez rodziców: www.matzoo.pl

Religia Rzymskokatolicka

Drodzy Rodzice!

Od początku naszych zajęć tak w grupie 5-latków jak i 6-latków uczyliśmy się modlitw; Aniele Boży, Ojcze nasz, Wieczne odpoczywanie. Systematyczne powtarzanie ich na każdej katechezie powodowało, że dzieci bardzo angażowały się w modlitwę. Praca z kolorowanką sprawiała, że dzieci poznawały życie Pana Jezusa i Świętych.

Mam ogromną prośbę aby wraz z waszymi pociechami, w miarę systematycznie, odmawiać te modlitwy aby dzieci ich nie zapomniały. Na portalu YouTube są dostępne Opowieści Biblijne, które można wykorzystać aby dzieci poznawały chociażby Przypowieści Biblijne.

W najbliższą niedzielę będziemy w Kościele przeżywali Niedzielę Palmową, chociaż nie mamy możliwości uczestnictwa w procesji z palmami, na zadanie proszę dowolną techniką (np. namalować, wykolorować, wykonać z bibuły, itp.) wykonać palmę aby uczcić wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy.

Pozdrawiam, Ks. Leszek

Temat: Powroty ptaków. 02.04.2020 r.

Propozycja zabaw.

Religia 02.04.2020

Kochani Rodzice!

Z racji przypadającej dzisiaj 15 rocznicy śmierci św. Jana Pawła II proponuję obejrzeć wraz z przedszkolakami film o Papieżu Polaku. https://www.youtube.com/watch?v=ZIYIkcm5JLE

ks. Leszek

Temat: Sąsiad szpak. 03.04.20 r.

Sąsiad szpak.

Propozycje stron internetowych. https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,83bae-bocian_bialy.html, https://czasdzieci.pl/quizy/quiz,744402-ptaki_prawda_czy.html

Temat: Liczenie pisanek. 07.04.20 r.

Temat: Potrawy z jajek. 09.04.20 r.